Wojta Běhounek 2006 : Kaynova doba

Nelítostná a vrtošivá bohyně Mortai, Paní nad zrozením, osudem a smrtí, vládne říši Ettys již celé věky. Její kněží bez výčitek svědomí terorizují obyvatelstvo, či naopak z rozmaru pomáhají na nečekaných místech. Jejich jednání je nevypočitatelné a často kruté, stejně jako osud sám. Není nikdo, kdo by je ovládal či mohl jejich jednání ovlivnit. Nepodléhají žádné světské moci, zodpovídají se pouze své bohyni, která jejich nepředvídatelné chování jen podporuje. A tak mají rány osudu své fyzické stoupence… Bratři Aydan a Kayn vyrůstali odmalička spolu v rodině chudých vesničanů.

Jejich dětství bylo neposkvrněné hříchy dospělých a jejich bratrská láska byla pevná jako sama ocel. Pak však jejich přičiněním navštívili jejich rodnou vesnici krutí mortaiové a Kayn byl nečekaně zasažen šípem lásky ke krásné kněžce Ama?l. Tato láska, která byla pro Kayna spásným darem, se stala osudovou zhoubou pro Aydana. A Kayn je teď ochoten zničit celý svět i jeho bohy, aby získal lásku svého bratra zpět… Možná se vám to bude zdát nepravděpodobné, ale román Kaynova doba je skutečně především o rozepři dvou bratrů. Samozřejmě je kolem toho namotaná spousta cukrové vaty, ale základ je neoddiskutovatelný. To horší na tom je, že román má čtyři sta stran. Což je na citovou zápletku docela hodně. To lepší je, že Karolína Francová si tento fakt zřejmě uvědomovala.

Příběh je tedy, ač se některým čtenářům může zdát zbytečně natahovaný, od první až po poslední stranu napsaný se zručností zkušené autorky. To, že kniha s největší pravděpodobností osloví především tu hezčí a spanilejší polovinu čtenářů, je daň, kterou platí většina spisovatelek. Láska a nenávist, povinnost a nezodpovědnost, sobeckost a odevzdání, zkrátka emoce všeho druhu jsou témata, s nimiž si většina ženských autorek pohrává a která mužskou (tu ošklivější) polovinu zase tak moc netrápí. Karolíně Francové se k vlastní škodě povedlo to samé, co v jejím předchozím románu Arien.

Námět, který by bohatě vystačil na novelu, v tak rozsáhlém románu ztrácí kouzlo i zamýšlenou funkci. Pro větší počet stran rozepsala autorka situace, které se mnohým čtenářům budou zdát zbytečně vykonstruované a nepravděpodobné, přitom kdyby nebyly popsány vůbec či pouze naznačeny, nic by se nestalo. Už jen prvotní zvrat (od kterého se odvíjejí další), ve kterém je Kayn přinucen svou milou k brutálnímu znásilnění Aydanovy manželky, jen aby dokázal svou lásku pouze k ní, se bude zdát leckomu přitažený za vlasy. Nelze opomenout ani paralelu s klasickým příběhem Kaina a Ábela, jež zde pro rozsáhlost románu ztrácí zamýšlené propojení.

Jak už jsem naznačil, Kaynova doba osloví především ženskou část příznivců fantasy literatury. Tím nechci řadit román do kategorie zamilovaných romancí, kam rozhodně nepatří. Jedná se o plnohodnotnou fantasy se vším, co k tomu patří – komplexní svět, fantastické bytosti, magie všeho druhu a trochu těch krvavých bitevních vřav.

Délka, přílišná emotivnost a hlavně nepřítomnost silnější zápletky, to jsou však nedostatky, kvůli kterým se Kaynova doba stává pouze lepším průměrem, jejž vám knižní trh momentálně může nabídnout.